Intervjun med Svenskt Branschmagasin

published on

February 19th, 2009 and tagged with RantsSwedish

Intervjun med Svenska Branschmagasinet är nu klar, ca 1¾ timme är nu offrad till marknadsföringens väsen inklusive kringtid. Intervjuaren var Sara, en representant från Svenska Branschmagasinet, som jag träffade på Café Complé Konditori i Kista Galleria. En väl timme avsattes till själva intervjun. Sedan började Sara prata om att annonsera i Svenska Branschmagasinets tidning i samband med själva intervjuartikeln. Priserna för annonserna sträckte sig mellan 4 och 27-tusen beroende på vilken storlek man ville ha på sin kontaktruta men även hur stor man ville att artikeln skulle bli.

Tidningen är det inget större fel på, den kommer ut i 6 nummer om året och har därför ungefär en liggtid på 60-90 dagar och skickas ut till 12000 svenska företag med minst 5 anställda. Konstigt att jag aldrig hört talas om eller sett Magsinet ifråga, men enligt följande trådar jag hittat på cint.se och DN.se så går det nog att förklara med att ingen egentligen vill läsa tidningen:

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=99896

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=25709&PageIndex=3

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=396683

Så är inte spridning något större än företag i stockholm(trots att annonserna kommer från hela sverige) och de verkar inte var särskilt seriösa i sina förfaranden. Efter intervjun fick jag inte en chans att säga att jag nöjer mig med intervjun och inte vill ha en annons utan Sara försökte få mig att tacka ja på en gång. Dessutom satt Sara och spelade in hela annonssamtalet så att om jag skulle ångra mig så hade hon det på band. Sara ska ringa nu idag för jag bad att få en offert per mail och få fundera en stund om jag vill annonsera eller inte. Men efter min efterforskning så är det nog inte så troligt. Inte heller har någon offert på olika annonser dykt upp i mailen, trots att hon har mitt visitkort.

Efter annonsdiskussionen så blir jag fotograferad i egen hög person, mitt i en galleria med en kamera som är sämre än min egna hobbykamera. I en galleria där det till på köpet råder fotoförbud, hon kan ju gärna få publicera de bilderna på ett seriöst sätt och kolla om Svenska Branschmagasinet inte blir stämt. Sara kan nog inte ha en riktig journalistikutbildning i ryggen utan endast en dags träning som mediesäljare.

När det gäller annonserna så tryckte hon väldigt på att de var viktiga för min profilering. Profileringen av ett företag vars namn inte kommer kunna räcka särskilt länge med tanke på ett visst dryckesföretag. I samtliga annonser hos Svenska Branschmagasinet ingick tydligen marknadsföring på Google iform av en länk till artikeln genom att man köper sig plats i sökningarna i 4 månader. Om det fungerar som hon sa så kommer det bara dyka upp om man söker mitt företags titel och inte på något mer generellt sökord, vilket i min mening gör det en aning värdelöst.

Sökt på ett par olika företag som ligger i Svenska Branschmagasinets företagskatalog och den ger inte särskilt mycket i sökmotorträffar om jag ska vara ärlig. Ta uppalaföretaget 27 Kingstreet till exempel som på sökorden “festvåning konferenser uppsala” inte ens kommer med på de 20 första sidorna i googles index. Eller företaget 2 Stenar i haninge, som vars enda inlänkar är från en blogg och en branschspecifik webbplats vid namn pärlplatsen. Länken från Svenska Branschmagasinet har inte ens indexerats.

Jag kan inte alls rekommendera någon att ens boka in en intervju med ett såpass oseriöst företag som Svenska Branschmagasinet där säljarna inte ens vill svara på direkta frågor under intervjun(som t.ex. om det går att publicera artikeln utan annons) eller skicka en offert när man ber om det. Eller en tidning som inte ens har vettiga fotografer utan tar 4 bilder och hoppas en ser bra ut. Även om det nu är så att tidningen skickas ut till 12000 företag, vem skulle ens läsa tidningen där varenda företag som är med har betalat för det? En renodlad reklamtidning helt enkelt, ingen av företagen var speciellt intressanta egentligen, och var de det så är det nog ett guldkorn i mängden. Hade Svenska Branschmagasinets webbkatalog varit bättre utformad så hade jag kanske investerat 4000 plus moms i att få hamna där, men nu, nu är det bara löjeväckande..

Uppdatering 2009-03-16:
Enligt uppgift har medarbetaren Sara blivit väldigt stött av att finnas med i denna text och av respekt till henne har jag nu raderat hennes efternamn. Detta eftersom det är tidningen i sig som är problemet och inte den specifika säljaren.